Чи можливо організувати роботу з дистанційного навчання в закладах дошкільної освіти?
Чи можливо організувати таку роботу в закладах дошкільної освіти? Чи є для цього нормативні підстави?
Відповідно до статті 3 Закону України «Про дошкільну освіту» Держава надає всебічну допомогу сім'ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини; забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов'язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку. А статєю 11 Закону України «Про освіту» визначено, що «метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок». Тому заклади дошкільної освіти продовжують здійснювати роботу щодо всебічного розвитку малюків.
Чиможливоорганізувати роботу з дистанційногонавчання в закладах дошкільноїосвіти?
У статті 9 Закону України «Про освіту» відмічено, щооднією з форм здобуттяосвіти є дистанційна форма здобуттяосвіти. Вона визначається, як «індивідуалізованийпроцесздобуттяосвіти, якийвідбувається в основному за опосередкованоївзаємодіївіддалених один від одного учасниківосвітньогопроцесу у спеціалізованомусередовищі, щофункціонує на базісучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційнихтехнологій». Але чи є придатноюця форма роботи для дітейдошкільноговіку?
У листах МОНУ від 11.10.2017 № 1/9-546 «Методичнірекомендаціїщодоорганізаціївзаємодіїзакладівдошкільноїосвіти з батьками вихованців» та від 27.09.2010 № 1/9-666 «Про організаціюроботи з дітьмип'ятирічноговіку» зазначено, що «оперативно обмінюватисяінформацією з батьками найзручніше в Інтернеті. У пригодістанутьсторінкисайтівзакладівдошкільноїосвіти, електроннелистування, онлайн-спілкування у закритійгрупі в соціальних мережах тощо» та відміченаважливість «розроблення та запровадженнямедіа-освіти, створенняінформаційнихдошкільнихпрограм, зокрема "Електронноїпошти для батьків" з питаньрозвиткудітейп'ятирічноговіку». Це все стосуєтьсявзаємодії з батьками та даєзмогунавчитиїхпроводити час з дитиною з користю.
Але педагоги маютьзмогу не тількиінформуватибатьків, а й проводитиосвітню роботу з дітьми. Лише необхіднодотримуватисьвимогСанітарного регламенту для дошкільнихнавчальнихзакладів, затвердженого наказом Міністерстваохорониздоров’я України24.03.2016 № 234 та зареєстрованого в Міністерствіюстиції України14 квітня 2016 № 563/28693 з метою запобігання проблемам зору та серцево-судиннимзахворюванням.
У розділіXIІ «Вимоги до розпорядку дня і навчання, організаціїжиттєдіяльності, руховоїактивностідітей» зазначено, що «перегляд розважальних телепередач, мультфільмів і діафільмів для дітейдошкільноговікудопускається не частіше 1 разу на день. Тривалість перегляду розважальнихтелевізійних передач не повинна перевищувати 20 хвилин на день для дітей 3-4 років і 30 хвилин для дітей 5-6 років»
А у разі, коли дитинінеобхідновзаємодіяти з гаджетами, дотримуватись таких правил: «Заняття з використаннямкомп’ютерівдозволяєтьсяпроводити для дітей старшого дошкільноговіку два рази на тиждень (не більше одного разу протягом дня). Безперервнатривалістьроботи з комп’ютером не повинна перевищувати 10 хвилин. Після занять з дітьмипроводятьзоровугімнастику. Для дітей з хронічнимизахворюваннями; дітей, що часто хворіють; післяперенесенихзахворювань (протягом 2 тижнів); дітей з порушеннямизорутривалість занять з комп’ютеромзменшується до 5-7 хвилин.
Для роботи з комп’ютеромнеобхіднозабезпечитираціональнуорганізаціюробочогомісця: мебліповиннівідповідатизростудитини, верхня горизонталь екранавідеомонітора повинна знаходитися на рівні очей, відстаньвід очей до екрана – не менше 50 см.
Заняття з використаннямелектроннихтехнічнихзасобівнавчання (далі - ТЗН) з дітьмимолодшого та середньогодошкільноговікупроводяться у разізгодибатьків не більше 10 хвилин. Для дітей старшого дошкільноговікубезперервнатривалість занять з використанням ТЗН (інтерактивнідошки, відеопроекторитощо) не повинна перевищувати 15 хвилин».
То як доцільнішеорганізуватицю роботу?
Дистанційненавчаннявідбуваєтьсяпо-різному, стандартизованийпідхід до всіх тут не спрацює. В дошкільних закладах взаємодія з родинами в умовахвпровадженнядистанційноїосвітиможлива у форматі «педагог – батьки – дитина». Цепов’язане з несформованостюбагатьохнавиків у дітей, таких як опануваннясамостійногочитання, вмінняроботи з ІКТ, самоорганізаціїтощо.
При організаціїтакоїформироботи з дошкільникамибатьківлякає та відштовхує те, що:
- за умовивласноїроботи, дистанційногонавчаннядітей-школярів, у них не буде часу та сил виконуватизавданняще й з дошкільником,
- небажаннядитинизайматися з батьками,
- забагато фото-звітувань про виконану роботу,
- необхідністьдотримуватись конкретного часу занять,
- псуваннязорудітейтощо.
Завданням педагога стаєнеобхідністьотриматипідтримкубатьків. Для цьогонеобхідностворитикомфортніумови і для них. Необхіднопродумати роботу так, щоббатьківзацікавиламожливістьвиконуватизавдання у зручний час, наданняможливостідитиніпоспілкуватися з друзями, підвищенняінтересумалюка до знаньзапропонованоюцікавоюдобіркоюзавданьтощо.
Інструментамиспілкування при дистанційномунавчанніможуть бути:
- Електроннапошта – цестандартнийсервісІнтернету, щозабезпечуєпередаванняповідомлень, як у формізвичайнихтекстів, які в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритомучизашифрованомувигляді.
- Форум – найпоширеніша форма спілкування. Модератор форуму реалізуєдискусіючиобговорення, стимулюючипитаннями, повідомленнями, новою цікавоюінформацією. Програмнезабезпеченняфорумівдозволяєприєднатирізніфайлипевногорозміру. Кількафорумівможнаоб’єднати в один великий.
- Чат – спілкуваннякористувачівмережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через Інтернет. Є кількарізновидівчатів: текстовий, голосовий, аудіо-, відеочат. Найбільшпоширенийтекстовий чат. Голосовий чат дозволяєспілкуватися за допомогою голосу, щопід час за дистанційною формою є важливим моментом
- Відеоконференція – цеконференція реального часу в on-lineрежимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Для якісногопроведеннявідеоконференціїнеобхіднаїїчіткапідготовка: створенняпрограм, своєчаснаінформація на сайті і розсилка за списком. Відеоконференція – один ізсучаснихспособівзв’язку, щодозволяєпроводитизаняття у «віддаленихгрупах», коли вихованці та виховательзнаходяться на відстані. Отже, обговореннявідбувається у режимі реального часу. Вихователь і дітиможутьбачити один одного.
- Блог. Це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікаціюналежитьоднійособічигрупі людей. Наприклад, автор розміщуєпублікацію у блозі, та даєможливістьіншимпрочитати і прокоментуватирозміщенийматеріал.
- Соціальнімережі Telegram та Viberдозволяютьстворюватизакриті та відкриті канали, групи, чати, обговорення тем, завдань, проблем, інформації.
Наразівжебагатозакладівдошкільноїосвітивпроваджуютьдистанційненавчання, де робота здійснюється таким чином:
- Найпоширенішою практикою є створення в соціальноїмережіViberгрупи для батьків та наданнярекомендаційщодоздійсненняосвітньоїроботи за окремими темами (фото-, аудіо-, відео-, письмовотощо) та отриманняфотозвітів,
- Надсиланняпосилань на сторінки з розвиваючимизавданнями, аудиоказками, піснями, поробками, фізичнимивправами в мережіІнтернет,
- Надсиланнявідео-роликів за темами занять,
- Проведенняконкурсів, марафонів, флешмобів,
- Он-лайнспілкування з дітьми,
- Відео-конференції з групоюдітей,
- Створення та використанняЮтуб-каналів.
Освітню роботу в умовахдистанційногонавчанняздійснюють не лишевихователі. До цієїроботидолучаютьсявчителі-логопеди, інструктори з фізкультури, музичнікерівники, практичні психологи тощо.
Особливістюнавчаннядошкільнят, є необхідністьвключення в навчальнудіяльністьігор (дидактичних, предметних, розвивальних).
Звертаємоувагу на те, щоосвітню роботу з дітьминеобхідноздійснювати систематично. Дистанційненавчаннядоцільнопроводити через інтерактивнінавчальніматеріали, через соціальнімережі, через освітніплатформи, електроннісервіси та додаткитощо.
Особливого значення для психологічногорозвантаженнямалюківнабуваютьзустрічі в режимі реального часу за допомогоюгаджетів. Такізустрічідоречнопроводити 2 рази на тиждень у групахпередшкільноговіку, а саме: з дітьмимолодшого та середньогодошкільноговіку (у разізгодибатьків) – не більше 10 хвилин, з дітьми старшого дошкільноговіку – до 15 хвилин. Пропонуємопроводитизаняття в режиміон-лайнконференції за таким графіком: молодшийдошкільнийвік – понеділок, середа з 10.00, середнійдошкільнийвік – вівторок, п’ятниця з 10.00, старший дошкільнийвік – вівторок, четвер з 10.30.
Найзручнішим для проведення занять у форматівідеоконференцій є платформа Zoom (Безкоштовнийобліковийзаписдозволяєпроводитивідеоконференціютривалістю 40 хвилин. Програмавідміннопідходить для індивідуальних і групових занять, в неїможназаходити як з комп'ютера, так і з планшета з телефоном. До відеоконференціїможепідключитися будь-хто, щомаєпосилання, абоідентифікаторконференції. Західможназаплануватизаздалегідь, а такожзробитиповторюванепосилання, тобто для постійногозаняття в певний час можназробитиодне і те ж посиланнядля входу. Переваги:
- Відміннийзв'язок.
- Відео та аудіозв'язок з кожнимучасником.
- У Організатора є можливістьвимикати і включатимікрофон, а такожвимикативідео і запитувативключеннявідео у всіхучасників.
- Можнаувійти в конференцію як учасник з правами тількидля перегляду.
- Можнаділитисяекраном (screensharing) вжезі звуком.
- Демонстраціюекрануможнапоставити на паузу.
- Більш того, можнаділитись не всімекраном, а тількиокремимидодатками, наприклад, включитидемонстрацію браузера.
- В налаштуванняхможнанадативсімучасникамможливістьділитисяекраном, абовключитиобмеження, щобробитицемігтількиорганізатор.
- В платформу вбудованаінтерактивнадошка, можна легко і швидкоперемикатися з демонстраціїекрану на дошку.)
Для дієвоїорганізаціїдистанційногонавчанняпропонуємонаступний алгоритм:
1. Сплануйте роботу. Для цьоговизначтенавчальнийкінцевий результат, якогохочетеотримативідмалюків. Поставтесобі три запитання: Чому я хочу навчитидітей? Яким чином вони досягнуть бажанихрезультатів? Яким чином я зможудопомогтиїмдосягнутибажанихрезультатів?
2. Створітьнавчальніматеріали. Організуватинавчальнудіяльністьвихованцівдистанційно – ценадатидопомогусамостійнорозібратисяізтим, чого вони не знають і не вміють. Для цього у малюкаповинні бути навчальніматеріали та завдання, посильні для йоговіковоїгрупи. До навчальнихматеріалів додавайте інструкції з використання, зазначайте час на виконання, рекомендації та підказки. Також, на допомогу батькам можнарозміщуватимультимедійніматеріали – презентації, відеоролики, посилання, якідопоможуть у вивченнізазначеної теми. Необхіднонадати батькам перелікінтернет-джерел, якісприятимутьлегшомузасвоєннюматеріалу.
3. Враховуйте, що не всівихованціоднаково активно можуть бути залучені до освітньоїдіяльності. Потрібеніндивідуальнийпідхід, цеспрощуєетаппідготовкизавдань й дозволяєрозкрититворчийпотенціалмалюків.
4. Продумайтеотриманнязворотньогозв’язку. Дляотриманнязворотньогозв’язкурадимовикористовуватиелектроннупошту, онлайн-сервіси (наприкладосвітнюплатформуYoutube, Viber, Skype, Whats App, Теlegram , ZOOM, тощо).